Jdi na obsah Jdi na menu
 


Auto Union / DKW Munga
 
MUNGA patří mezi nejznámější německá vojenská vozidla v takzvané
 ¼ tunové kategorii.
MUNGA si stále udržuje spousty příznivců po celém světě.
 

Koncem roku 1952 požádala německá vláda německé automobilové výrobce o vývoj lehkého terénního vozu pro Bundeswehr (německou armádu), jako náhradu za vozidla ještě z druhé světové války. Vzhledem k úsporám byly preferovány německé výrobky.

Pro německé výrobce automobilů to znamenalo možnost získat velice lukrativní zakázku v hodnotě cca 145.000.000,- DM !
Výběrového řízení se účastnily firmy Auto-Union, Borgward a Porsche.
Od počátku rozvíjelo Auto-Union tento projekt velmi rychlým tempem, snažilo se využít některé materiály a díly ze stávající produkce osobních automobilů a dodávek. Zároveň se Auto-Union snažilo vyvinout univerzální auto, které by našlo uplatnění u širokého okruhu zájemců a proto vůz podrobovalo náročným zkouškám.
 

Obrazek

Verze Auto-Union Munga z r. 1955

 

 

         V dubnu roku 1954 při prvních srovnávacích testech Auto-Union (v té době ještě bez označení modelu) prokázalo, že jeho vůz je v mnoha ohledech lepší než konkurence. Auto-Union v některých ohledech předčilo i ostatní zůčastněné jako Land Rover, Jeep, Krad.
V lednu 1955 proběhly srovnávací testy pro armádu. Auto-Union své soupeře (Borgward Goliáš, Porsche typ 597) porazilo. Své vinikající terénní vlastnosti Auto-Union prokázalo hlavně při brodění v 5m dlouhém a 80cm hlubokém kráteru po bombě, ze kterého dokonce několikrát vyprošťovalo konkurenční Porsche.
 

Obrazek

Porsche typ 597

 

 
V průběhu roku 1955 probíhaly další testy, na které Auto-Union dodalo i vozy s plastovou karoserií. Plastová karoserie byla levná a menší poškození byly snáze opravitelné, nebyla však dostatečně stabilní a v terénu se na ní objevovaly trhliny. Proto bylo nakonec rozhodnuto použít karoserii kovovou.
Samozřejmě i u Auto-Union se vyskytlo mnoho nedostatků, které musely být odstraněny před případným zavedením do sériové výroby. Nejvíce problémů bylo se startováním a se spojkou.
V této době dostal vůz Auto-Union své označení M91/4.
Rozhodující srovnávací testy začaly 2.1.1956.
Konkurenti Auto-Union nebyly schopni do tohoto data dodat ani požadovaný počet zkušebních vozů, což prokázalo dostatečné výrobní kapacity Auto-Union.
Auto-Union mělo další pozitiva ve velké světlé výšce, nízké hmotnosti, snadno rozložitelné střeše a dostupnosti a zaměnitelnosti náhradních dílů. Díky své konstrukci motor Auto-Union startoval i při teplotách -40 ºC. Objemný chladič vylučoval přehřátí motoru při extrémních podmínkách. Vůz se mohl díky redukci pohybovat rychlostí jen 3 km/hod. a zdolat 60 % stoupání.

Obrazek

První oficiální fotografie pro tisk.

 

 
Rozhodnuto bylo v květnu 1956 – německá vláda objednala u Auto-Union prvních 5000 vozů.
Auto-Union připravovala výrobu v Ingolstadtu. Na výrobu vozu bylo potřeba připravit 674 různých strojů a nástrojů.
Výroba první série byla připravena na 1.9.1956.
Od roku 1958 byla do výroby zařazena šestimístná MUNGA 6 a v roce 1962 na prodloužené platformě osmimístná MUNGA 8. Oproti čtyřsedadlové verzi MUNGA 4 měla MUNGA 6 a 8 za předními sedadly po stranách dvě lavice, na kterých se sedělo bokem ke směru jízdy.
            Auto-Union MUNGA (Mehrzweck UNiversal Geländewagen mit Allradantrieb = víceúčelový universální terénní vůz s pohonem všech kol) se vyráběla hlavně pro potřeby Bundeswehru. Dále byla používána záchranáři, hasiči, červeným křížem a ochranou státních hranic. Mnoho vozů bylo využíváno v civilním sektoru.
            Auto-Union dodávalo MUNGU do různých zemí Evropy, ale i do zámoří např. do Jižní a Střední Ameriky, Afriky, Pákistánu a Thajska.
Celkem bylo vyrobeno více jak 46.000 vozů vyznačujících se dvoutaktním motorem, stálým pohonem 4x4, čtyřstupňovou převodovkou s redukcí. Dvoutaktní tříválcový motor o objemu 896 ccm a výkonu 38HP/4200ot. byl od roku 1958 nahrazen motorem o objemu 974 ccm s výkonem 44HP/4500ot..Později byly dvoutaktní motory nahrazovány čtyřtaktními pohonnými jednotkami, nejčastěji Opel 1,2 a Ford V4 1,7.

Název MUNGA dostal vůz v roce 1962.

Od roku 1960 se na masku chladiče začal montovat znak Auto-Union - čtyři spojené kruhy.

 

 

Obrazek

Některé zde použité informace pochází z webu MUNGA-IG.